20. července 2016

Jak se vyrovnat s panickým záchvatem?

V téhle době vám každý druhý člověk řekne, že se vyrovnává s nějakou mentální poruchou. Každý druhý si sám diagnostikuje deprese, OCD nebo jinou nemoc a přitom možná to ani tak není. Mentální porucha není to, že brečíte u filmu Marley a já nebo Zápisník jedné lásky nebo že jste smutní po určitou dobu. Bohužel i tato dvě slova panický záchvat jsou spíše zneužívána, než použita v adekvátní situaci. Kdo trpí nějakou mentální poruchou nebo takový záchvat někdy měl, určitě chápe, proč mě velmi irituje to, že někdo tato dvě slova zneužívá pro svůj komfort. 

V dnešním článku bych se tedy chtěla zaměřit právě na toto téma. Na začátku vám ale ukáži toto velmi zajímavé video, které přesně popisuje, jak se člověk cítí, když má panický záchvat. 


Proč ale píšu dnešní článek?
Chtěla jsem se jen podělit s vámi o velmi osobní věc, která mě "trápí" už delší dobu a proto, že většina lidí nechápe a neví, co to vůbec panický záchvat je a neví, jak se zachovat, když ho někdo má. Není to vůbec žádná sranda a kdo si tím nikdy neprošel, ať už jako "oběť" nebo pouze kolemjdoucí.

Pohádka o mém prvním panickém záchvatu. 
To jsem takhle jela do Londýna, kde jsem šla na koncert své oblíbené kapely do vyprodané Wembley arény. Během koncertu jsme se s kamarádkama, s kterýma jsem tam byla, rozeběhly každá na jinou stranu arény, já jsem se zapletla do moshpitu, který proběhl během jedné z předkapel (Neck Deep), kde jsem poprvé pocítila něco jako paniku, ale považovala jsem ten pocit pouze za strach a následek nedostatku kyslíku. Předkapely jsem nakonec přežila a dostala se do "safe zone", téměř u bariéry a poté začala hrát hlavní kapela. Už po první písničce jsem cítila srdce až v krku a prázdné plíce.

A pak se najednou stalo všechno tak naráz.

Podlomily se mi kolena, nemohla jsem dýchat a motala se mi hlava. Pamatuji si to jako v mlze, stejně jako každý panický záchvat a nevím, co se přesně dělo poté. Pamatuji si to, že jsem volala o pomoc a až po velmi dlouhé době mě někdo z fanoušků protlačil k bariéře, kde si mě převzali security a odvedli někam, kde byli doktoři. Tam jsem se po chvíli uklidnila a poté šla zpátky do publika, ovšem tentokrát mimo "kotel", kde jsem zůstala do konce koncertu.

Další panické záchvaty už probíhaly od té doby více frekventovaně, aniž bych si to uvědomovala. Několik záchvatů mě dostalo do nemocnice, což samo o sobě není vůbec příjemné.

Jak poznáte, že máte panický záchvat?
Dýchání. - špatně se vám dýchá, nemůžete udělat pořádný nádech,
Neschopnost myslet. - tohle je možná objektivní, ale když mám panický záchvat, schopnost racionálně přemýšlet nebo myslet na cokoliv jiného než na to, co se mi právě děje je nemožné.
Zrychlí se tep. - na tomto nejlépe poznáte, že panický záchvat máte. Hodně lidí si plete infarkt s panickým záchvatem, právě kvůli tomuto 'symptomu'. Tohle se projeví v tom, že najednou slyšíte v uších třeba tep, nebo cítíte jako by vám srdce mělo vyskočit z hrudi. Intenzita se samozřejmě liší.
Pocit ztísnění. - pokud jste v místnosti nebo někde mezi lidmi, budete mít hodně velký problém zorientovat se. Nejlepší je opustit místo co nejdříve.
Budete si připadat, jako když umíráte. - tenhle pocit je nejhorší, a možná se netýká každého, kdo záchvat má, ale pro mě je jednoznačná známka záchvatu to, že si přijdu, jako když umírám.


Jak se zachovat když máte VY panický záchvat?
Nejsnáze si zapamatujete těchto "pět Pé", které jsou to nejdůležitější, co by jste měli dělat hned, jakmile ucítíte, že na vás jde záchvat.

Počítejte nádechy. Když se budete počet hlubokých nádechů snažit počítat, odvede tím pozornost mysli od toho, že máte strach, že se cítíte mizerně a tak dále a budete se soustředit jen na to, aby jste pořádně dýchali. Hluboký nádech a výdech je základ, když se budete snažit tahle co nejdéle dýchat, srdce vám přestane tlouct jako o život a rychleji záchvat přestane.
Posaďte se. Když máte záchvat, je velká pravděpodobnost, že se vám zamotá hlava a pak by jste tak akorát mohli někde spadnout a ublížit si ještě nějak vážně, takže vždycky je lepší sedět, a pokud máte potřebu chodit, jděte třeba kolem nějakého zábradlí nebo něčeho, čeho je možné se chytit při pádu.
Poslouchejte zvuky okolí. Tohle je další způsob jak odvést pozornost mysli a pokud jste venku, uvidíte, že to fakt funguje. Zavřete oči a soustředíte se na vítr, na auta v dáli, na zpívající ptáky... na cokoliv, co odvede pozornost od toho, že je vám mizerně. Také to zvyšuje vaše vědomí o tom, co se děje v okolí, což při záchvatu je důležité, protože občas můžete ztratit pojem o tom, kde vůbec jste.
Pijte. Někdy můžete dostat záchvat kvůli dehydrataci a tím pádem je jasné, že je nutné dodat tělu tekutiny. Doporučuji pít po malých douškách, aby jste vám voda ještě nezaskočila nebo jste se nezakuckali, ale po malých douškách dodávejte tělu trošku H2O.
Požádejte o pomoc. Věřte mi, že je mnohem lepší mít vedle sebe někoho, kdo vám v nejhorším případě zavolá ambulanci a popř. se o vás postará, aby jste někde sebou neflákli. Nebojte se říct někomu, komukoliv, klidně i cizímu člověku. Asi na vás budou blbě zírat prve, ale snažte se jim říct, čím procházíte a oni snad pomohou. Já se setkala s tím, že si lidé o mě říkali "ta je na mol", "ta to dneska přehnala", "ta je zhulená totálně" etc., ale najdou se i rozumní lidé, kteří vám pomohou.


Jak pomoci člověku, který má panický záchvat?

  1. Mějte trpělivost. Ten, kdo má panický záchvat nechce slyšet, že vás to už nebaví starat se o něj. Věřte mi, že ten, kdo má záchvat si vyčítá to, že vás vůbec "obtěžuje" něčím takovým, co ale pomáhá je to, opakovat mu že tu jste pro něj, že počkáte, až mu bude lépe. Tohle je totiž jedna z nejuklidňujících věcí, které můžete člověku při záchvatu paniky říct, protože při záchvatu má člověk pocit, že bude sám a to, když s ním někdo je a ujišťuje ho, že ho nenechá napospas světu zkrátka dává pocit bezpečí. 
  2. "Nádech", "výdech". Ta nejdůležitější věc při panickém záchvatu je dýchání, a dle sebe vím, že v těchto chvílích je právě dýchání to nejobtížnější. Mě vždy pomůže to, když mi někdo nahlas říká kdy mám udělat nádech a výdech a dýchá se mnou, protože já pak kopíruji to, co dělá ten kdo mi to ukazuje a je to zkrátka velká pomoc.
  3. Jděte s ním na čerstvý vzduch. Jestli něco skutečně pomáhá, je to rozhodně čerstvý vzduch. Pokud jste v zakouřených prostorách, okamžitě jděte ven a tam se pořádně nadechněte, 
  4. Najděte místo bez lidí. Někteří lidé považují davy právě za spouštěč panických záchvatů, proto je rozhodně ideální najít nějaké místo, kde budete mít klid a nebude na vás civět každý v okruhu 10 metrů. Pokud jste na party, jděte ven, třeba na parkoviště, kde bývá většinou klid. 
  5. Posaďte dotyčného. Sezení je velmi důležité, protože když dotyčný stojí nebo jde, je možné, že prostě omdlí a vsadím se, že vy ho určitě nechytnete tak, aby se mu nic nestalo. Proto je lepší sedět nebo jít podél zdi, plotu nebo něčeho, čeho se může chytit, ale sezení je zkrátka ta nejlepší možnost.
  6. Voda. Velmi důležité je nebýt dehydrovaný, takže doporučuji pít. Ovšem pozor, aby jste dotyčnému nepředali láhev vody a on jí nevypil na ex, nejen že by mohl poté zvracet nebo mu být špatně, ale není to dobré ani proto, že riskujete, že mu zaskočí a zakucká se a to by udělalo panický záchvat absolutním peklem. Ať pije, ale po douškách, i přesto že bude chtít pít po velkých lokách. 
  7. Ujistěte se, že je dotyčnému skutečně dobře. Když má někdo panický záchvat, tak ani po ustání záchvatu mu většinou dobře není. Člověk bývá velmi unavený, chce se mu spát a je možné, že na něj přijde i "svalová ospalost" čemuž říkám takhle, protože to je situace, kdy mi selhávají nohy a i chůze je pro mě velká zátěž. Ačkoliv vás bude určitě dotyčný po záchvatu ujišťovat, že mu je už dobře, mějte ho raději pořád na očích a nejlépe ho odveďte domů, pokud to jde, aby se vyspal a nabral síly. Nenechte se odbýt jedním "Už mi je fajn" a skutečně dbejte na to, aby se už dotyčný cítil lépe. 


UŽITEČNÉ INFORMACE:
Mě osobně pomáhá hned několik mobilních aplikací, které si otevřu pokaždé, když se cítím na pokraji panického záchvatu. Telefon mám vždy u sebe a tudíž je to nejrychlejší prevence právě toho záchvatu, který by poté nadešel.

Má nejoblíbenější aplikace je Pacifica, která je zároveň jedinou aplikací, kterou otevírám, když na mě skutečně jde panický záchvat. Ale já vám teď představím hned několik aplikací, které používám už velmi dlouho a osvědčili se mi v mých "špatných chvílích", kdy potřebuji dát mysli trošku klid.

Calm iOS / Android 
Calm je skvělá aplikace, která vám nabízí 7-mi denní program na snížení stresu, každý den máte 5ti minutovou "lekci", která vám pomůže zlepšit váš psychický stres. Mě velmi pomohla tato aplikace, protože jsem se naučila ve vypjatých situacích dýchat, což je vlastně prevence záchvatu paniky.

Wildflowers iOS / Android
Wildflowers je další úžasná aplikace, která nabízí také několik lekcí, nebo respektive meditací, které jsou řízené velmi příjemným hlasem. Na začátku zadáváte jak se cítíte, následuje meditace.. tahle aplikace mě tolik nebaví, protože meditace trvají 15 minut a já většinou nevydržím tak dlouho meditovat.. Určitě je to ale jedna z těch nejlepších aplikací, které jsem zkusila a proto jí stále v telefonu mám.

Omvana iOS / Android
Omvana je další skvělá aplikace, v které máte možnost stáhnout si jak free tak paid nahrávky, které si můžete stáhnout nebo koupit. Já si žádnou placenou nestahovala, mám oblíbené pouze dvě nahrávky zdarma (Breath Connection a Reprogram Your Mind)

TaoMix 2 iOS / Android
TaoMix 2 je jedinečná aplikace pro noci, kdy nemůžete přestat přemýšlet a máte (jak tomu říkám já) hlasité myšlenky, které vás nepustí spát. V téhle aplikaci si tvoříte vlastní "pozadí", já například mám zvuky oceánu, větru a deště a neuvěřitelně to pomáhá.

 Pacifica iOS / Android
Pacifica je moje absolutně nejoblíbenější aplikace z těchto všech, které jsem vám tu dnes představila. V jedné z několika lekcí je "lekce" dýchání, která vám říká jak dýchat a věřte mi, že tohle je to nejdůležitější při záchvatu paniky. Už tolikrát mi právě tahle aplikace pomohla, že to ani nespočítám na prstech obou rukou i nohou. Dále také zadáváte do aplikace své pocity, svou náladu a průběžně "zapisujete" pokroky ve vaší náladě během dne.

Smiling Mind iOS / Android
V téhle aplikaci také najdete několik programů, které vám zlepší vědomí o okamžiku, je to ale spíše meditační aplikace, která vám radí, jak lépe dýchat nebo jak naslouchat. Můžete si i personalizovat program dle vašeho věku a nálady.

Headspace iOS / Android
Tuhle aplikaci mám moc ráda, ačkoliv hlas, který posloucháte mi přijde příliš "tvrdý" a není tolik uklidňující, jako u ostatních aplikací. Čím je ale tahle appka jedinečná je to, že si můžete dokoupit jednotlivé "lekce" jako třeba k běhání. Zdarma máte ale třeba lekci před letem letadlem. Jinak meditace se vám odemyká postupně po levelech.


Vím, že takovýhle článek se na můj blog úplně nehodí a sepsání jsem odkládala velmi dlouho, protože jsem si říkala, že vás to možná ani nezajímá, ale pak jsem si vzpomněla, že tohle je můj blog a tímhle článkem škodu zkrátka neudělám, možná tak pomohu někomu, kdo tímto prochází. I kdyby tento článek pomohl jedinému člověku zlepšit psychický stav, udělá to větší službu, než recenze třeba rtěnky.

Do komentářů mi dejte vědět, jestli by jste takovéhle "osobnější" články chtěli třeba častěji, protože si myslím, že o některých věcech by se mělo mluvit na světě a blogosféře více... Krásný den a nezapomeňte pořádně dýchat. 

4 komentáře:

  1. Já jsem určitě pro více takových článků! Bohužel jsem mívala stejný 'problém'.. jen jsem nevěděla co se to se mnou děje.. Tehdejší přítel mě považoval za hysterku a žádný panický záchvat neznal, takže jsem si to podle něj jen vymýšlela. Díky tomu jsem si uvědomila, že kolem sebe chci a potřebuju jen lidi, kteří tu pro mě budou vždycky, když budu opravdu potřebovat. Děkuji za článek!

    OdpovědětVymazat
  2. Určite ešte píš takéto články:) vidno, že si si s týmto dala prácu a je naozaj skvelý!:) Keď sa mám priznať, pred zhruba mesiacom som zažila niečo podobné. Doteraz si to neviem vysvetliť, ale asi týždeň som bola neschopná robiť čokoľvek. Nedokázala som ráno vstať a ísť do školy, nedokázala som sa pozerať do mobilu a notebooku, nebavili ma seriály, filmy, nič, nebavilo ma komunikovať s ludmi a mala som presne pocity ako píšeš hore. Teraz ked som napr. išla v preplnenom mhd, mala som pocit, že nemôžem dýchať, že mám tlak na hrudi, a tak.. bolo a aj stále je to fakt nepríjemné.. myslíš že to môže byť panický záchvat? :/

    OdpovědětVymazat
  3. Zajímavý článek! Mě se konkrétně panika netýká, nicméně mám ve svém nejbližším okolí někoho, koho ano. A přesně jak píšeš, zjistilo se to tak, že dotyčný odjel do nemocnice s "infarktem".. Je to boj na dlouhou trať - sama to znám z jiné strany, tak držím palce ať je už jenom lépe. :-)

    Chápu, že někoho irituje když dnes a denně čte že někdo má depku nebo OCD, ale já už to tak neberu. Ty lidi prostě nevědí a ten kdo ví, to neříká :-) Konkrétně OCD taky nemám, ale občas to ze srandy podotknu ohledně nějakých mých nutkavých potřeb (věci na stole to pravého úhlu :-D), nemyslím to nijak zle a nesnižuji závažnost žádné nemoci (věř, že sama vím, co to je), jen to prostě "zlidovělo".. :-)

    OdpovědětVymazat
  4. To je naprosto úžasný článek :) v okolí nemám nikoho, kdo by panikou trpěl, ale už dlouho sleduju Lilian Voss na YT, možná ji znáš a ta touto poruchou trpí, takže z jejích videí o této poruše vím docela dost. Držím ti palce, ať se ti boj s ní daří a ať se z toho vyhrabeš :) jinak naprosto skvělý článek :)
    eLblog

    OdpovědětVymazat

Děkuji za každý komentář, mějte se krásně ♡
Můžete mě kontaktovat také na emailu nikolamills@email.cz ♡

Copyright © 2016 Nikola Mills , Blogger